2014. október 21., kedd

Kokárda


Petőfi, a naplója[1] szerint a Nemzeti dalt március 13-án írta, miközben felesége nemzetiszín főkötőt készített magának. Valószínű, ekkor varrta a kör alakú kokárdát is ifjú férje számára, aki azt már másnap viselte a városban járva-kelve. A kokárda szín sorrendje kívülről befelé haladva: piros-fehér-zöld. A jelkép olyan gyorsan elterjedt a városban, hogy 15-én este a Nemzeti Színház előadásán „a nemzeti kokárda volt minden férfi, minden nő keblére feltűzve, a szív közepén a háromszínű zászló”[2]

„Nekem volt egy ötszínű is, veres, zöld, fehér, kék és aranyszínű, az utóbbiak az erdélyi uniót jelképezvén – írta később Jókai.[3]  Ugyanis amikor este a Nemzeti Színház színpadára lépett, Jókai nem viselt kokárdát. Laborfalvi Róza a saját ötszínű[4] kokárdáját tűzte az író ruhájára. A színésznő édesapja ugyanis székely ember volt, és a magyar színeket ezért kiegészítette a kék és arany színekkel.
A Magyar Nemzeti Múzeum kiállítási tárlójában két Petőfihez köthető, kör alakú kokárda látható. Az egyik közepébe az 1848-as évszámot hímezték, a másik a magyar címerrel díszített.
A költő és ifjú felesége már jó ideje a párizsi események[5] hatása alatt álltak. A kokárda ugyanis először a francia forradalom idején jelent meg a forradalmárok kalapjára tűzve. A magyar viselet annyiban tért el a franciától, hogy nem a kalapon, hanem a kabát hajtókáján viselték, a szív felöli oldalon. Ez a kokárda kezdetben csak a rozettából állt, és – sokan így gondolják – azért lett kívülről olvasva piros-fehér-zöld színsorrendű, mert így szerepelnek egymás alatt a magyar zászló színei.
A fenti kép Olaszországban készült, ahol sok motoros hord ilyen bukósisakot. (Bár már Budapesten is feltűnt „olasz importból”.)
Hogyan használhatja két nép ugyanazt a jelképet, bár eltérő a zászlójuk?
1797-ben még kék-fehér-piros volt a színsorrend a francia forradalmárok kalapjának rozettáján, mint amilyen a francia zászló függőleges osztású színsorrendje. Napóleon alatt keletkezett az a szabály, hogy a kokárda színeit a nemzeti trikolór színeihez képest belülről kifelé kell olvasni. Festményen őt már ilyen kokárdával ábrázolják. Ebben az esetben ugyanis, ha a rozetta szalagban folytatódik, akkor a szalag magától adja ki a nemzeti színeket.
Miután Napóleon meghódította az itáliai félsziget északi részét, az Alpok lábánál elhelyezkedő városállamok megalakították a cispadanai köztársaságot, annak zászlójával együtt. Ez piros-fehér-zöld színű volt,  ráadásul vízszintesen osztva. 



A következő évben már a Pó folyó melletti városok is csatlakoztak, a most már cisalpinaivá átkeresztelt köztársasághoz. Ekkor átalakították a korábbi zászlót, így keletkezett a ma ismert szín és forma. Az olasz zászló kialakulásának története megtekinthető Reggio nell'Emiliában, ahol Mantova, Bergamo, Brescia, Cremona, Verona, Rovigo, Carrara, Romagna, Módena, Bologna és Ferrara városainak történelmi összejövetelei lezajlottak. (Museo del tricolore)
Csak, hogy még bonyolódjon, meg kell jegyezni, hogy ismeretlen okok miatt az olaszok lobogójukat "bianco, rosso e verde", azaz fehér, piros, zöldként emlegetik. (Oriana Fallaci: A harag és a büszkeség. Focus Kiadó 2003. 79.old.)
Az olasz egységért küzdők kokárdája a napóleoni szabályt követte. (1797!)


Felmerül a kérdés, hogy Szendrei Júlia tudott-e egyáltalán a napóleoni szabályról, vagy tudatosan a franciák eredeti kokárdáját akarta-e követni, esetleg az itáliai minta lebegett a szeme előtt, vagy mindezekre nem is gondolva, egyszerűen csak így találta szépnek a színek egymásutánját?

A hazatérő huszárok csákórózsája színhelyes volt, mert tudták hogyan kell annak kinéznie. A fotókon a Hadtörténeti Múzeum előtt kiállított két huszár látható. Az egyik a Coburg ezred tisztje, aki Galiciából jött haza, a másik egy Würtemberg huszár uniformisa, aki ausztriai szolgálatát hagyta ott, hogy a forradalom ügyéért harcoljon.
A Petőfi Irodalmi Múzeum, egy tárlójában megtekinthetjük Petőfi Sándor kecskebőrből készült, ceruzatartós pénztárcáját, melyben a gobelin gyöngyhímzést a költő felesége készítette.
A pénztárca egyik oldalát a trikolór díszítette.  A piros-fehér-zöld színek a XIX. sz. első felében terjedtek el hazánkban. 
A költő felesége 1848. március 14. óta meghatározza Magyarországon a kokárda viseletet, hiszen az emberek az utcán és a színházban Petőfi kokárdáját vették mintának, és mi azóta is ezt követjük – hagyományból.




[1] Lapok Petőfi Sándor naplójából Pest 1848. Nyomtatott Landerer és Heckenastnál 7. old.
[2] Jókai Mór díszkiadás Unikornis Kiadó Bp. 1993. A magyar nemzet története regényes rajzokban. 195. old.
[3] Jókai Mór díszkiadás i.m. Írói arcképek 104. old.
[5] Lapok Petőfi Sándor naplójából. i.m. 4. old.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése